המועצה לייצור ושיווק כותנה בע"מ
The Israel Cotton Board Ltd.

ניטור אקוסטי של פעילות זחל הלקטית ורודה לצורך תזמון הדברתו

קיימת בעיה חמורה בתזמון ההדברה של ההלקטית הורודה. הריסוסים מכוונים, בעיקר, נגד בוגרים או נגד הזחלים בעת בקיעתם, ואותם קשה לנטר בצורה מדוייקת. בעיה נוספת היא פיתוח עמידות לתכשירי ההדברה. הבעיה קיימת לגבי כל המזיקים, וכיום מופנה המאמץ למציאת דרכים לעיכוב ולהאטת התהליך. 
למימשק הלקטית תקין חשוב לשמור את הנגיעות מתחת לרמות הנזק בעונת הגידול, וכן לצמצם את האוכלוסייה הנכנסת לדיאפאוזה. אנחנו מאמינים שביסוד מימשק יעיל עומד ניטור אמין של המזיק, שעל פיו ניתן לקבוע רמות סף, ולהגיע לתזמון הדברה יעיל. קיימות בעולם מספר שיטות לניטור האוכלוסיות של ההלקטית: ניטור הלקטים נגועים בזחלים, ניטור ביצים על הלקטים, וניטור הזכרים הבוגרים באמצעות מלכודות פרומונים. 
אנו משערים שניתן לשכלל את שיטת ניטור הזחלים תוך ניצול קולות הכרסום שלהם, ללא צורך בפציעת ההלקט. השיטה המוצעת מתבססת על זיהוי קולות הכרסום של הזחלים. מכשיר שפותח בארה"ב (Hickling et al., 1994), היה אמור לאפשר זיהוי קולות הכרסום של זחלים. לצערנו מכשיר זה קולט רעשי רקע רבים ואינו מאפשר קבלת אות ברור. לאחרונה הגיע לארץ מכשיר נייד חדש (Larven Lausher, NIR service W. Weinard). מכשיר זה רגיש מאד לקולות חרקים ובניסויים ראשוניים הוקלטו באמצעותו קולות הכרסום של זחלי ההלקטית הורודה 

שמות החוקרים: 
ויקטוריה סורוקר
תאריך פרסום המחקר: 
20/01/03
קובץ מחקר: 
סוג מחקר: