המועצה לייצור ושיווק כותנה בע"מ
The Israel Cotton Board Ltd.

מבחן זנים ארצי בכותנה - 2017

מבחן הזנים הארצי, המתקיים מדי שנה, הינו שלב חשוב בתהליך בחינת זנים חדשים והכנסתם לגידול מסחרי בישראל.

השנה במסגרת מבחן הזנים הארצי נבחנו קווים חדשים של כותנת פימה לצד זנים מסחריים כביקורת בשלושה אתרים. כמו כן, נבחנו קווי מכלוא בין-מיניים (אקלפי) באתר אחד.

במבחן זני הפימה השתתפו 9 קווים בנוסף ל-2 זנים מסחריים גולית 6 וגולית 12, הראשון כזן ביקורת. כל זני וקווי הפימה טופחו בחב' זרעי ישראל. ממבחן זני הפימה שנערך אשתקד הוצאו 6 קווים.

במבחן זני המכלוא (אקלפי) השתתפו 14 קווים וזן הביקורת YD-1432.

בנוסף למבחנים בחלקות הקטנות, נערכו 2 מבחני זנים בפימה בחלקות גדולות, כשכל חלקה נקטפה בקוטפת מסחרית  לערימה גלילית. תוצאות מבחני ה"גליליות" הובאו בסיכום זה.

במבחן זני הפימה הזנים נבחנו השנה ב-3 אתרים. כמעט ולא נמצאו הבדלים מובהקים בין הזנים בכל אתר ואתר. הזן המוביל ביבול (כבר שנה שניה) הוא 70v- אם כי זן זה לא עלה באף אתר על גולית 6 במובהק. רמת העדינות הייתה בתחומים טובים, בין 4.0 ל-4.5, ללא הבדלים משמעותיים בין הזנים. במדד חוזק הסיב גם כן לא היו הבדלים משמעותיים והוא נע בין 42 – 45 גרם לטקס. כל הזנים הצטיינו באורך שמעל 1.46 אינץ', מעל כולם הצטיין הקו V-70 עם ממוצע אורך 1.53 אינץ' ובאופן מובהק מעל זן הביקורת גולית 6.

מטרת מבחן זני המכלוא השנה הייתה לאתר תכונות איכות משופרות לצורך טיפוח עתידי (התוצאות בחברת 'הזרע').

במבחן זני הפימה בגליליות לא נמצאו הבדלים בין ממוצעי הזנים בגד"ש העמק, שהיו בערכי יבול ואיכות טובים. בגד"ש יבנה לאחר ניתוח סטטיסטי של התוצאות לא נמצאו הבדלים בין הזנים ביבול. במדדי חוזק ועדינות לא היו הבדלים משמעותיים, כולם בערכים טובים. באורך הצטיין הקו V-70 אם כי לא במובהק מזן הביקורת גולית 6.

שמות החוקרים: 
עופר גורן
תאריך פרסום המחקר: 
01/01/18