המועצה לייצור ושיווק כותנה בע"מ
The Israel Cotton Board Ltd.

מבחן זנים ארצי בכותנה - 2013

מבחן הזנים הארצי המתקיים מדי שנה הוא שלב חשוב בתהליך בחינת זנים חדשים והכנסתם לגידול מסחרי בישראל. 
השנה נבחנו זנים חדשים של כותנת פימה. זני מכלוא בין-מיני חדשים נזרעו בחלקות חצי מסחריות ובניסויי ממשק בחצרות ולכן תוצאותיהם לא הובאו במסגרת מבחן הזנים הארצי. בחוות הניסיונות בעכו נערך השנה מבחן זני אקלה. 
במבחן זני הפימה השתתפו 10 קווים, 4 קווים שנה ראשונה, ו-6 קווים שנה שניה והזן המסחרי גולית 4 (GL-4) כזן ביקורת. כל זני וקווי הפימה של חב' זרעי ישראל. במבחן זני האקלה השתתפו 2 קווים של חב' הזרע 1409, 1280, הזן המסחרי רב און של 'הזרע' כזן ביקורת, והזן אקטיב של 'זרעי ישראל'. ממבחן זני הפימה יצאו השנה 3 קווים: 2 מסדרת UPL ואחד מסדרת UPP, ונוספו 4 קווים של הסדרה UPP- 05, 44, 47, 56. 
בזני הפימה הצטיינו ביבול קווי הגולית החדשים 5, 9, 11, 8 מהם הצטיין במובהק מעל זן הביקורת הזן גולית 5. הזן השני שנכנס במזרעים חצי מסחריים השנה גולית 6 היה נחות ביבולו במבחן. זני הגולית עדין מגלים עדינות עם רמת מיקרונר גבוהה, אם כי השנה פחות וגבוה בעיקר פחות באיזור הגידול הדרומי של הארץ. קווים שהציגו מיקרונר גבוה במבחן הם גולית 11, 5, 10 והזן המסחרי 4. 
במבחן האקלה שנערך בעכו נבחנו 4 זני אקלה. הזן אקטיב גילה נחיתות ביבול הסיבים למרות יתרון לא מובהק באחוז הסיבים. הזן גילה עדינות, חוזק ואורך הקרובים יותר לזני האקלה ULTIMA בקליפורניה. 

שמות החוקרים: 
עופר גורן
תאריך פרסום המחקר: 
01/01/14